»

Nov 01

Rapport om Portland-konferensen Oktober 2012

160 personer deltog i konferensen. Allt ifrån Taiwan till Australien och Europa. Och naturligtvis från de flesta amerikanska staterna. 22 föreläsare inom olika områden stod på talarlistan. Två av dem var vi

Portland i Oregon, en gemytlig stad, härliga människor IMG_444
och inte minst en supertrevlig och intressant
floatingkonferens som SFF genom sitt engagemang i
Float Summit i Göteborg i april faktiskt inspirerade till.
Värdarna för denna konferens deltog nämligen i
Float Summit i Göteborg och många nya kontakter
knöts där.

160 personer deltog i konferensen. Allt ifrån Taiwan till
Australien och Europa. Och naturligtvis från de flesta
amerikanska staterna. 22 föreläsare inom olika områden
stod på talarlistan. Två av dem var vi.

Bland föreläsarna fanns bl a Glenn och Lee Perry. Deras
berättelse om samarbetet med dr John Lilly,
upphovsmannen till FloatingREST i början av 50-talet, och
hur de experimenterade i sitt eget hem för att ta fram den
första floatingtanken, var väldigt intressant och roligt att
få ta del av. Vi fick även se dr Lilly i en filmad intervju.
Han gick bort 1999.

Bland de mer namnkunniga fanns även dr Peter Suedfeld, USAs främste forskare inom floatingREST samt dr Rod Borrie, psykolog och forskare även han inom floatingREST. De två har bedrivit en hel del forskning tillsammans.
IMG_445IMG_446
Bland deltagarna fanns väldigt många yngre personer, framförallt män, som bedriver eller har för avsikt att starta floatinganläggning. Vi upplevde att floatingen i USA har tagit ny fart igen. I Portland finns det idag 4 anläggningar och alla går mycket bra med nästintill full beläggning. Våra vänner på Float on utökar med 2 nya tankar, nu totalt 6 st. Hoppas att detta flow sprider sig till Europa och Sverige. Amerikanska Floatingförbundet har en tid legat nere, men är nu starkt på G igen. SFF har flest medlemmar och betydligt mer aktivitet än både tyska och engelska förbundet. Engelska består bara av en enkel webbsida. Tack alla medlemmar för att ni stöttar förbundet.

Vi åkte som egna företagare, men som representanter för SFF blev vi ombedda att hålla en kort presentation om SFF och vårt arbete i förbundet. Presentationen blev mycket uppskattad.
Vi betraktas som det främsta ”floatinglandet” i världen i dagsläget. Både vad gäller antal anläggningar, men även när det gäller forskning. Dessutom är vi enda landet i världen som har en utbildning och den blev man från flera andra länder mycket intresserade av att få till sig. Man är även mycket imponerade av att vi jobbar så fokuserat mot vårt slutliga mål – att få in floatingen i högkostnadsskyddet! Och man tyckte att alla länder borde jobba som vi gör. Förhoppningsvis har vi certifierade floatingterapeuter i Sverige om några år!!

En av oss fick med sig en massa jobb hem också! Dr Borrie har påbörjat arbetet med att få till en vetenskaplig studie med floatingREST mot fibromyalgi. Den ska vara webbaserad och Anu har lovat hjälpa till med översättning av hemsidan till svenska. Det innebär att snart ska den som har dokumenterad fibromyalgi, med läkares godkännande, kunna delta i studien genom att flyta 4 gånger gratis och därefter ytterligare 6 gånger till halva priset hos alla anläggningar i landet som väljer att gå med i studien.

Det kändes som om vi åkte hem med ”en fjäder i hatten” och faktiskt har satt svensk floating på världskartan. Och det bästa av allt – Det har inte kostat svenska floating förbundet en enda krona.

Catharina Jakobsson och Anu Enok