»

feb 19

Först i världen med unik utbildning

På Svenska Floatingförbundets årsmöte i Vänersborg presenterades nyss den världsunika utbildningen i floating. Målet med medlemsutbildningen är personlig certifiering som i sin tur, på sikt, ska leda till att behandlingsmetoden går under högkostnadsskyddet.

– Idag går floating under friskvårdspengen, målet är att behandlingsformen kommer under högkostnadskortet så även de som är sjukskrivna och inte har råd ändå har möjlighet att få hjälp, säger Anna Bonde, Relaxx floating i Vänersborg.
Trots att behandlingsformen Floating-REST är en godkänd behandlingsform går det inte att få behandlingen på remiss från läkare. Utbildningen är en del i att med tiden ändra det. Utbildningen är indelad i fyra steg och syftar till att öka kunskapsnivån. Professor Trevor Archer, Göteborgs universitet och adjunkt Anders Hedén, Linnéuniversitetet i Kalmar, båda med mångårig erfarenhet inom hälso- och beteendepåverkan kommer att leda utbildningen som resulterar i en certifiering.
– Det känns jättebra att utbildningen äntligen blir av, den har varit planerad länge och är efterlängtad. Det handlar om att kunderna ska känna sig trygga hos oss och att de kan lita på att vi vet vad vi gör. Nu gäller det att sjukgymnaster och läkare hänger på, säger Anna som själv inom kort kommer att påbörja utbildningen.