Apr 03

Årsmöte 2017

Den 25 april kl.18.00 är det årsmöte i Svenska Floatingförbundet för medlemmar.

Mötet sker via skype och anmälan sker till tony.hallen@reverentia.nu där man också får uppgifter om deltagande.

Varmt välkomna!

Apr 21

Kommande diplomeringsutbildningar

Inbjudan till digital diplomeringsutbildning (för er som inte redan gått den)

Sker via telefon och Skype vid 3 tillfällen á 1 timme.
Datum sätts löpande när tillräckligt antal anmälda finns.

Anmälan gör du på mail till: jesper@energi-medicin.se

Floating – återhämtning för kropp och sinne när det är som bäst

Fullständig återhämtning när det är som bäst!

Känner du dig trött och sliten? Tränar du inför en idrottslig prestation eller motionerar du lite till ”husbehov”? Lider du av värk i muskler och leder? Känner du dig stressad, sover dåligt och har högt blodtryck?
Har du svarat ja på någon av dessa frågor borde du absolut ge floating en chans. Du flyter viktlöst i hudtempererat vatten och ger både kropp och hjärna möjlighet till total avslappning och återhämtning. Genom att begränsa all yttre stimulans ( såsom ljud, ljus, beröring) kan hjärnan lägga fokus på att reparera kroppen på cellnivå, bearbeta minnen och utveckla kreativiteten.
Nyfiken? Hitta en floatinganläggning nära dig och prova själv – vad har du att förlora?

Jan 02

Reklamfilmen i TV 7!!

Dec 18

Annons i Kupé

Vi annonserar under december månad i SJs tidning Kupé för att öka intresset för floating!

90x60.SFF.indd

Dec 18

Ny artikel om floatingbehandling, en fallstudie kroniskt whiplash (WAD)

Ny artikel om floatingbehandling, en fallstudie om en person med kroniskt whiplash (WAD). Här är länk till artikel i fulltext:

Hanna Edebol, Tommy Nordén, Torsten Norlander. Behavior Change and Pain Relief in Chronic Whiplash Associated Disorder Grade IV Using Flotation Restricted Environmental Stimulation Technique: A Case Report. Psychology and Behavioral Sciences.

Vol. 2, No. 6, 2013, pp. 206-216. doi: 10.11648/j.pbs.20130206.12

Okt 24

Vill öka chans till friskvård!

Svenska Floatingförbundet kämpar för att floating ska ingå i högkostnadsskyddet. Terje Tuulik, som driver Sjunnens spa, träffar dagligen människor som inte har råd att må bättre. Läs artikeln

Okt 18

Känsliga sinnen gör vardagen intensiv

STARKA INTRYCK. Den senaste veckan har Idagsidan skrivit om Elaine Arons studier kring de ”högkänsliga”. Men även andra forskare har intresserat sig för individers olika känslighet för sinnesintryck. Supersmakare, ljudöverkänsliga och hyperhörare är några grupper som de identifierat.

Okt 18

Anette Kjellgren, professor i psykologi

Anette Kjellgren har forskat kring smärtlindring och stressreduktion genom avslappning i flyttankar, floating, i 16 år. Hon säger att man i dag förvisso vet mer om stress och dess negativa effekter, samt att förståelsen för att det är ett stort samhälleligt problem har ökat.
– Men i hög utsträckning är vi fortfarande frågande inför hur vi rehabiliterar människor. Floating är evidensbevisat men används inte så mycket som det kunde; Varför finns det inte flyttankar på alla vårdcentraler? Samtidigt är floating i dag en etablerad metod, om än i liten skala.

Sep 14

Floating och högkostnadskort!

aphj_hogkostnadstrappa_22_5005873de087c372f600148bEn Facebookgrupp är nu bildad för att föra fram att Floating bör omfattas av högkostnadskortet!
Du som använder Facebook kan givetvis gå med och stödja frågan!

Sep 13

Tjej med flyt!

bildSara Larsson, spelare i KIF-damfotboll, tidigare proffs i USA samt landslagsspelare för Sverige, har floatat på sin väg tillbaka till spel efter skada.

Hälsokällan är mycket glada att Floating har hjälpt Sara och hon själv säger:
”Floatingen på Hälsokällan har varit till stor hjälp i min rehabilitering för att komma tillbaka. Det är en stor stress att vara under rehabilitering med målet att snabbt komma tillbaka i träning o match. Floatingen har varit ett fysisk o psykiskt andrum som maximerat återhämtningen. Jag har även kunnat uppmärksamma spänningar i det skadade området och hur det successivt förändrats och avtagit. Jag är övertygad om att Floatingen hjälper kroppen i läkningsprocessen.”

Aug 24

Floatingkonferens i Portland, aug 2013

För andra året i rad arrangerade Float On, Portland, USA (floatinganläggning på västkusten), en större internationell floatingkonferens. I år hade SFF ej möjlighet att deltaga rent fysiskt, men vi bidrog med en presentation.
Läs mer om konferensen på www.floatconference.com
Se SFFs presentation här.

powerpoint

Maj 19

Se gärna förbundets 3 filmer om Floating-REST

Maj 19

SFF 5 år

I år firar Svenska Floatingförbundet 5 år vilket vi firade på vårt årsmöte med denna fina tårta.

882468_528361783882117_1438503710_o

Dec 31

Floatingbehandling ska minska sjukskrivningarna

2638757_520_292

Nov 01

Rapport om Portland-konferensen Oktober 2012

160 personer deltog i konferensen. Allt ifrån Taiwan till Australien och Europa. Och naturligtvis från de flesta amerikanska staterna. 22 föreläsare inom olika områden stod på talarlistan. Två av dem var vi

Portland i Oregon, en gemytlig stad, härliga människor IMG_444
och inte minst en supertrevlig och intressant
floatingkonferens som SFF genom sitt engagemang i
Float Summit i Göteborg i april faktiskt inspirerade till.
Värdarna för denna konferens deltog nämligen i
Float Summit i Göteborg och många nya kontakter
knöts där.

160 personer deltog i konferensen. Allt ifrån Taiwan till
Australien och Europa. Och naturligtvis från de flesta
amerikanska staterna. 22 föreläsare inom olika områden
stod på talarlistan. Två av dem var vi.

Bland föreläsarna fanns bl a Glenn och Lee Perry. Deras
berättelse om samarbetet med dr John Lilly,
upphovsmannen till FloatingREST i början av 50-talet, och
hur de experimenterade i sitt eget hem för att ta fram den
första floatingtanken, var väldigt intressant och roligt att
få ta del av. Vi fick även se dr Lilly i en filmad intervju.
Han gick bort 1999.

Bland de mer namnkunniga fanns även dr Peter Suedfeld, USAs främste forskare inom floatingREST samt dr Rod Borrie, psykolog och forskare även han inom floatingREST. De två har bedrivit en hel del forskning tillsammans.
IMG_445IMG_446
Bland deltagarna fanns väldigt många yngre personer, framförallt män, som bedriver eller har för avsikt att starta floatinganläggning. Vi upplevde att floatingen i USA har tagit ny fart igen. I Portland finns det idag 4 anläggningar och alla går mycket bra med nästintill full beläggning. Våra vänner på Float on utökar med 2 nya tankar, nu totalt 6 st. Hoppas att detta flow sprider sig till Europa och Sverige. Amerikanska Floatingförbundet har en tid legat nere, men är nu starkt på G igen. SFF har flest medlemmar och betydligt mer aktivitet än både tyska och engelska förbundet. Engelska består bara av en enkel webbsida. Tack alla medlemmar för att ni stöttar förbundet.

Vi åkte som egna företagare, men som representanter för SFF blev vi ombedda att hålla en kort presentation om SFF och vårt arbete i förbundet. Presentationen blev mycket uppskattad.
Vi betraktas som det främsta ”floatinglandet” i världen i dagsläget. Både vad gäller antal anläggningar, men även när det gäller forskning. Dessutom är vi enda landet i världen som har en utbildning och den blev man från flera andra länder mycket intresserade av att få till sig. Man är även mycket imponerade av att vi jobbar så fokuserat mot vårt slutliga mål – att få in floatingen i högkostnadsskyddet! Och man tyckte att alla länder borde jobba som vi gör. Förhoppningsvis har vi certifierade floatingterapeuter i Sverige om några år!!

En av oss fick med sig en massa jobb hem också! Dr Borrie har påbörjat arbetet med att få till en vetenskaplig studie med floatingREST mot fibromyalgi. Den ska vara webbaserad och Anu har lovat hjälpa till med översättning av hemsidan till svenska. Det innebär att snart ska den som har dokumenterad fibromyalgi, med läkares godkännande, kunna delta i studien genom att flyta 4 gånger gratis och därefter ytterligare 6 gånger till halva priset hos alla anläggningar i landet som väljer att gå med i studien.

Det kändes som om vi åkte hem med ”en fjäder i hatten” och faktiskt har satt svensk floating på världskartan. Och det bästa av allt – Det har inte kostat svenska floating förbundet en enda krona.

Catharina Jakobsson och Anu Enok

Apr 22

Float Summit 2012, Göteborg

Värdlandet för det tredje Floating-toppmötet var Sverige, som är det land som har flest floatingcentra i världen.
I dagsläget är Sverige även det land som bedriver forskning om floating-REST (Restricted Environmental Stimulation Technique)och som målmedvetet jobbar på att få in floating-REST under högkostnadsskyddet – en mycket anmärkningsvärd prestation om vi lyckas.

Floatingbehandling ska minska sjukskrivningarna
Mötesdeltagare från 14 olika länder, föreläsare, forskare, läkare, tillverkare, floatingcenter-ägare, utbildare och journalister deltog i konferensen, som var mycket uppskattad.
På dessa två dagar fick vi lära oss massor om floating, både vad gäller forskning, utbildning och byggande av tankrum t ex. Vi skapade även många nya internationella kontakter.

Kort sagt en unik och minnesvärd upplevelse-helg!

(floating-) Tank You

Kommentarer från FloatSummit helgen Klicka här
FS - Mark Frickel & Catharina JakobssonFS - Anders Heden
FS -Dr.Ulf SundeqvistFS - Dr.Anette Kjellgren & Dr.Torsten Norlander
FS-Michael RessnerIMG_397

Jun 01

Feedback fibromyalgidagen maj 2011

Artikel i Fibromyalginytt nr3 2011: Feedback på Floating från personer runt om i Sverige som ingick i fibromyalgidagens studie i maj 2011

FMN3 2011

Feb 19

Först i världen med unik utbildning

På Svenska Floatingförbundets årsmöte i Vänersborg presenterades nyss den världsunika utbildningen i floating. Målet med medlemsutbildningen är personlig certifiering som i sin tur, på sikt, ska leda till att behandlingsmetoden går under högkostnadsskyddet.

– Idag går floating under friskvårdspengen, målet är att behandlingsformen kommer under högkostnadskortet så även de som är sjukskrivna och inte har råd ändå har möjlighet att få hjälp, säger Anna Bonde, Relaxx floating i Vänersborg.
Trots att behandlingsformen Floating-REST är en godkänd behandlingsform går det inte att få behandlingen på remiss från läkare. Utbildningen är en del i att med tiden ändra det. Utbildningen är indelad i fyra steg och syftar till att öka kunskapsnivån. Professor Trevor Archer, Göteborgs universitet och adjunkt Anders Hedén, Linnéuniversitetet i Kalmar, båda med mångårig erfarenhet inom hälso- och beteendepåverkan kommer att leda utbildningen som resulterar i en certifiering.
– Det känns jättebra att utbildningen äntligen blir av, den har varit planerad länge och är efterlängtad. Det handlar om att kunderna ska känna sig trygga hos oss och att de kan lita på att vi vet vad vi gör. Nu gäller det att sjukgymnaster och läkare hänger på, säger Anna som själv inom kort kommer att påbörja utbildningen.